fbpx
Joblinsen videoproduktion levende jobannonce

Supana Brancherapport Rekruttering

MERE VIDEO, TAK!

De fleste, som arbejder med rekruttering, kan sige, hvordan en typisk jobannonce ser ud.
Nye og anderledes former for jobannoncer fylder nemlig relativt lidt i Danmark – også
selvom der findes metoder, som kan have en stor gennemslagskraft. En af disse metoder er videoannoncer. Men på
trods af alle fordelene er der tilsyneladende en vis konservatisme på spil,
når virksomheder vælger annonceringsform.

Jobannoncer fra en svunden tid

Det er tidligere blevet fremhævet, hvor lidt innovation der er i rekrutteringsbranchen. Ved de fleste rekrutteringer – hvad enten det er rekrutteringsfirmaer, ledere eller HR-afdelinger, som forestår dem – benytter man grundlæggende set de samme metoder til at finde og udvælge kandidater. Bevares, selvfølgelig er der variationer virksomheder imellem, men det er mest på nuancerne. Når man retter fokus på jobannoncer, er skabelonen i reglen endnu mere typisk. Langt de fleste jobannoncer følger nemlig denne struktur: 1) info omkring virksomheden og det pågældende job, 2) faglige og personlige krav til kandidaten, 3) lidt om hvad virksomheden kan tilbyde, 4) lidt info om den videre rekrutteringsproces.

Joblinsen
Joblinsen

Video, fordi vi vælger med følelserne

Hvad er problemet, tænker du måske? Udover problemerne i den ofte kedelige
og mainstream opsætning, så er der også en grundlæggende udfordring med skriftmediet. Skrift er abstrakt (det udgøres af tegn), og det overlader fortolkningen til fantasien. I romaner, er dette en styrke, men i jobannoncer er det oftere en svaghed. Skrift appellerer ofte til intellektet, med mindre man f.eks. bruger et mere poetisk sprog (som jo heller ikke er karakteristisk for jobannoncer). Problemeter, at folk ofte vælger job med følelserne,
og hvis ansøgere f.eks.

Effektiv rekruttering

Jobannoncer er oftest skriftlige, hvilket skyldes, at det engang nærmest var den eneste mulighed for virksomhederne at nå ud til kandidater på. Hvis du har rundet de 35 år, så husker du måske stadig Søndags Berlingeren, med dens kæmpe jobsektion fuld af med jobs. Det er imidlertid fortid nu. I dag ligger stort set alle jobannoncer på nettet. Ikke desto mindre er de, i de fleste tilfælde, stadig udformet ud fra den gammelkendte skabelon.

Regionshospital Horsens
Kom igang
Joblinsen er et kreativt rekrutteringsbureau, der gør arbejdsgivere og deres ledige stillinger attraktive overfor relevante kandidater. Vi gør det gennem markedsføring baseret på velproducerede film, der formidles via search og social media samt markedsføring på flow-tv.

SKRIV TIL OS OG VI ER STRAKS TILBAGE

Film fanger flere
Film Fylder mere