Er vi helt klar til ansættelse af en typisk Z èr ?

  • Generation Z
  • Er vi helt klar til ansættelse af en typisk Z èr ?

    Action her og nu direkte ind på telefonen – hurtige beslutninger – ikke for mange aftaler med lang tidsrespons – ingen lange ansættelsesaftaler – frihed – nyheds info altid online – elsker levende billeder som info kanal –

    Center for Fremtidsforskning, beskriver Z’erne som en generation med fokus på succes og selvrealisering. De er identitetsprojekter i konkurrence med sig selv og hinanden.

    Generation Z er vokset op i et rigere samfund end de foregående generationer og stiller derfor større krav både til sig selv, deres arbejdsplads og samfundet. Opvæksten i halvfemserne har været tryg og fuld af optimisme, og der har derfor været rig mulighed for, at familier har brugt deres energi på at skabe de bedste betingelser for børnene.

    De er vandt til støtte, dialog og medbestemmelse, hvilket har affødt fænomener som ”trofæbørn” og ”curlingbørn”. De er højt uddannede og lærenemme.

    Mange fra denne generation har set YouTube videoer på engelsk eller spillet online spil med engelsktalende jævnaldrene, lige siden de var små. Ofte før de overhovedet havde engelsk i skolen. Geografi og sprog er altså ikke en grænse for Z’erne, og de er lynhurtige til at lære på egen hånd.

    Generation Z

    De har penge og er allerede erfarne forbrugere, som er langt sværere at snyde, end de foregående generationer har været. Deres kommunikationsvaner gør i den forbindelse, at gode og dårlige oplevelser – f.eks. med en service eller en virksomhed – straks spredes i deres store netværk. Denne deling af oplevelser skal man også huske, når man ansætter en Z’er.

    De er opvokset med at se på sig selv og egne muligheder og samtidig anse forskellighed som noget positivt og konstruktivt. Generation Z stiller høje krav til deres arbejdsplads, som skal gøre mere for at tilpasse sig Z’erne end omvendt. De er ikke mere loyale, end at de sagtens kan finde en konkurrent, der er mere villig til at tilpasse sig, end du er. Og det er der mange, der vil.

    Venner og netværk er i den forbindelse altafgørende, og ofte er netværket meget stort. Generation Z bruger meget energi på at vedligeholde (og udvide) det og kan derfor på kort tid aktivere og mobilisere en stor kontaktflade, hvilket kan være en enorm resource for en arbejdsplads.

    Joblinsen